تاسیس چهار گروه پژوهشی جدید در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و به نقل از خبر گزاری مهر، احمد نادری رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از تاسیس چهار گروه پژوهشی جدید با تصویب شورای پژوهشی در این موسسه خبر داد. با توجه به رویکردهای جدید در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، برمبنای دو اصل «نیازمحوری» و «اثرگذاری عینی و کاربردی» فعالیت ها و اقدامات پژوهشی در سطوح سیاست گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، چهار گروه پژوهشی جدید با عناوین «سنجش و آمایش فرهنگی-اجتماعی ایران»، «مطالعات اجتماعی گردشگری و میهمان داری»، «مطالعات اجتماعی جهان اسلام» و «مطالعات اجتماعی اسلامی» مورد تصویب شورای پژوهشی موسسه قرار گرفت. نادری با اعلام خبر تشکیل اولین جلسه شورای پژوهشی موسسه در سال جاری و در دوره ریاست جدید آن اظهار داشت: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی به عنوان اولین و باسابقهترین موسسه آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران با تمرکز بر حوزه مطالعات اجتماعی ایران، با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت مطالعاتی و پژوهشی از سال ۱۳۳۷ تاکنون، با بهرهگیری از ظرفیت و پشتوانه نخبگانی اساتید مبرز و پژوهشگران شاخص مطالعات اجتماعی در ایران، همواره جایگاهی ممتاز و تاثیرگذار در فضای اندیشهای، پژوهشی و سیاستگذاری اجتماعی در کشور داشته است. در دوره جدید فعالیت موسسه و از اردیبهشت ماه سال جاری نیز با برنامه ریزی های ویژه و ایجاد ظرفیت های گسترده از حیث ارتباطی، تعاملی و نیروی انسانی کارآزموده و متخصص جوان، حوزه عملکردی و اثرگذاری موسسه بیش از پیش گسترش خواهد یافت. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این افزود: به عنوان اولین گام در ایجاد اصلاحات ساختاری، کلیه اقدامات لازم در راستای تطبیق ظرفیت های پژوهشی و علمی موسسه متناسب با مسائل و نیازهای روز کشور در سطح داخلی و بین المللی، در دستور کار قرار گرفته است. شروع این اقدامات نیز با تاسیس گروه های پژوهشی جدید آغاز شده که همگی برخاسته از ضرورت ها و نیازهای روز جامعه و کشور هستند. براین اساس و در اولین جلسه رسمی شورای پژوهشی موسسه، طرح و پرپوزال تشکیل پنج گروه جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت با حداکثر آراء، چهار گروه پژوهشی تصویب شد. رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت دو اصل نیازمحوری و اثرگذاری عینی فعالیت های موسسه در مسائل جامعه و کشور، گفت: طبق ماده دوم اساسنامه موسسه، اهمّ ماموریتهای آن شامل چهار حیطه «بسترسازی برای همراهی توأمان ابعاد نظری علوم اجتماعی با تحقیقات عملی و کاربردی»، «ارائه خدمات مربوط به تحقیقات اجتماعی برای مؤسسات و سازمانهای دولتی، غیردولتی و بینالمللی»، «انجام تحقیقات مستمر اجتماعی مربوط به جامعه ایران بر اساس تخصص بخشهای علمی موسسه» و «تربیت و آموزش پژوهشگر حرفهای، به منظور انجام فعالیتهای علمی داخل مؤسسه و نیز رفع نیازمندیهای خارج از دانشگاه، بنا به پیشنهاد سازمانهای ذینفع و درخواستکننده» است و در این حوزه ها آنچه محوریت و نقش تعیین کننده برای تشخیص اولویت ها دارد، نیازمحوری و میزان اثرگذاری و اثربخشی عینی دستاوردهای پژوهشی و مطالعات در سطوح سیاست گذاری و تصمیم گیری کشور است. نادری با تأکید بر پیوند رهیافت های نظری با تحقیقات کاربردی در راستای کمک به حل مسائل کشور افزود: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ادوار مختلف خود و به ویژه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، همواره در خدمت نظام حاکم بوده و محور فعالیت های مطالعاتی خود را براساس مسائل و نیازهای روز کشورداری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تنظیم کرده است. به عنوان نمونه یکی از دستاوردهای شاخص این موسسه در دوران قبل از انقلاب، نقد و بررسی علمی بر پروژه «اصلاحات ارضی» بوده است که البته اگر موردتوجه رژیم پهلوی قرار می گرفت بسیاری از تبعات منفی اجتماعی آن طرح می توانست برطرف شود. در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز فرازوفرودهایی در فعالیت های این موسسه وجود داشته است اما آنچه همواره محوریت داشته و در دوره جدید نیز بیش از پیش در کانون توجه و برنامه ریزی ها قرار دارد، نیازسنجی و شناسایی مسائل روز کشور در جهت کمک به دولت و نهادهای حاکمیتی، قوای سیاست گذار و اجرایی است. وی در پایان با تشریح فعالیت گروه های جدیدالتاسیس موسسه عنوان کرد: طبق مصوبه شورای پژوهشی موسسه، چهار گروه «سنجش و آمایش فرهنگی-اجتماعی ایران» با موضوع افکارسنجی و طراحی و اجرای پیمایش های ملّی و نیز تمرکز بر روندهای فضای مجازی و داده کاوی، «مطالعات اجتماعی جهان اسلام» با تمرکز به وضعیت اجتماعی و موقعیت ژئوپولتیک و ژئوکالچر کشورهای جهان اسلام در سطح منطقه و موازنه های بین المللی، «مطالعات اجتماعی گردشگری و میهمان داری» با محوریت ظرفیت های گردشگری ایران در حوزه های تفریحی، مذهبی، سلامت و تجاری و گروه «مطالعات اجتماعی اسلامی» با تمرکز بر ذخایر و منظومه فکری فرهنگی تمدّن اسلامی و اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان در قرون متمادی در راستای تولیدات بوم محور علمی برای حل مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی، تشکیل شده و در کنار گروه های قبلی موسسه شامل مردم شناسی، مطالعات جوانان، مطالعات فقر و نابرابری، فرهنگ و رسانه، انسان شناسی زیستی، روانشناسی اجتماعی، جمعیت شناسی، جامعه شناسی سیاسی، جامعه شناسی تاریخی، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی روستایی و عشایری، مطالعات شهری، مطالعات اجتماعی فضای مجازی، مطالعات شهر تهران و مطالعات توسعه فعالیت خواهند نمود.