در اکثر تحقیقات پژوهشی در علوم مختلف و رشته‌های دانشگاهی، تحلیل و پردازش داده به عنوان رکن اصلی شناخته می‌شود و بنابراین می‌توان این نوع پژوهش‌ها را یک پژوهش میان رشته‌ای از رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر، ریاضیات و رشته اصلی موضوع پژوهش دانست. تمرکز این نوع پژوهش‌ها بر استفاده از روش‌های علمی، الگوریتم‌ها و سیستم‌های گوناگون برای استخراج دانش از داده‌های خام است. از یک طرف، افزایش روزافزون تنوع و حجم داده‌ها و از طرف دیگر، افزایش قدرت محاسباتی پردازشگرها، به ترتیب چالش‌ها و امکانات زیادی را برای انجام تحلیل‌های پیچیده ایجاد کرده است، که نیاز به ارائه روش‌ها و الگوریتم‌های جدیدتر و سریع‌تر را بیشتر کرده است. به کمک پژوهش‌های مرتبط پردازش داده، علاوه بر استخراج و تحلیل دانش روز، می‌توان رویدادهای آینده (برای مثال، نیازمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بورس و شاخص‌های مالی، نیازمندها در صنایع مختلف مانند نفت، کشاورزی و غیره) را نیز پیش‌بینی کرد.

آزمایشگاه پردازش داده با هدف تحقق اهداف پژوهشی دانشکده فنی فومن و در جهت توسعه علوم بین رشته‌ای راه‌اندازی شده است. به عبارت دیگر، این آزمایشگاه سعی دارد با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در زمینه پردازش داده‌ها در رشته مهندسی و علوم کامپیوتر، امکانات و راه‌حل‌هایی برای پژوهش‌های مرتبط با داده در سایر علوم و رشته‌ها ارائه کند. به طور خلاصه، هدف این آزمایشگاه، همکاری با مهندسان و پژ‍وهشگران در جهت تحقق خواستههای زیر است:

1) پاسخگویی به نیازمندی‌های فناوری‌های نوین مانند شهرهای هوشمند، chatGPT، متاورس و غیره

2) ایجاد توانایی تجزیه و تحلیل انواع داده‌های خام برای کشف دانش و استخراج روابط

3) ایجاد توانایی پیشبینی رویدادها و نیازمندی‌های کشور در سال‌های آینده

4) همکاری با پژوهشگران در صنایع و موضوعات مختلف مانند، اقتصاد، امنیت، سلامت، کشاورزی، محیط زیست، حامل‌های انرژی، مدیریت شهری، حمل و نقل، شبکه‌های اجتماعی، و غیره

5) همکاری با شرکت‌های دانش بنیان


سرپرست آزمایشگاه پردازش داده

دکتر علی نقاش اسدی
naghashasadi@ut.ac.ir
34915129 - 013