بن ماری

بن ماری

بن ماری یا حمام آب، وسیله‌ای است که از آن در بعضی از آزمایشگاه‌ها برای انجام تست‌های سرم‌شناسی، ترکیب مواد ، آزمایش‌‌های دارویی و حتی در روش‌های انکوباسیون صنعتی و غیره استفاده می‌شود. به‌طور کلی در بعضی از این دستگاه‌ها از آب و در بعضی دیگر روغن استفاده می‌شود. محدوده دمایی که به‌طور معمول بن ماری‌ها در آن فعالیت می‌کنند، در گستره دمای اتاق و ۶۰ سانتیگراد است.


آب مقطرگیری

دستگاه آب مقطرگیری که دستگاه تقطیر آب نیز نامیده می شود، و استفاده آزمایشگاهی دارد، آب شرب را طی مراحلی که شامل تبخیر  و سرد کردن است، خالص می کند. در نتیجه اثر انرژی گرمایی که در فاز مایع بر آب اعمال می‌شود، آب به بخار تبدیل می‌گردد. این امر سبب می‌شود که مولکول‌های آب از دیگر مواد مخلوط جدا شود. بخارات آب پس از عبور از کندانسور، جایی که بخار سرد می‌شود، دوباره به فاز مایع تغییر حالت می‌دهد و در نهایت در یک ظرف ذخیره جمع‌آوری می‌شود. آب مقطر در مقایسه با آب شرب خالص و بدون آلودگی است.

دستگاه-آب-مقطرگیری

pH متر

 PH متر

پی‌اچ سنج یا پی‌اچ متر،  وسیله‌ای الکترونیکی است که جهت سنجش میزان pH (میزان اسیدی یا بازی بودن ماده) به کار می‌رود. این ابزار دارای الکترودهای خاصی است که با قرار دادن در مایع، عدد پی‌اچ آن را روی صفحه نمایشگر خود نمایش می‌دهد. دقت و سرعت این ابزار نسبت به شناساگرهای معمولی بیشتر بوده و به همین دلیل در حال توسعه بیشتر در صنایع مختلف است.


آون یا فور خشک کننده

از آون یا فور خشک کننده در آزمایشگاه ها به منظور خشک کردن و استریل کردن ظروف شیشه‏ای و فلزی استفاده می‏شود. کارخانجات سازنده، به منظور انجام فعالیت‏های مختلف، انواع گوناگونی از این وسیله را طراحی نموده‏اند. در برخی از آن ها، انتقال گرما به طور خود به خود و طبیعی صورت می‏گیرد در حالی که در برخی انواع دیگر از این وسیله، انتقال گرما با استفاده از پنکه و یا از خاصیت سبک بودن هوای گرم و سنگین بودن هوای سرد، به منظور جابجایی هوای درون آون استفاده می‏شود. به طور معمول، آون‏ها در محدوده حرارتی بین دمای اتاق تا 350 درجه سانتیگراد کار می‏کنند. از آون‏ها با اسامی «آون هوای داغ»  و یا «گرم خانه» نیز یاد می‏شود.

آون یا فور خشک کننده

همزن مغناطیسی -هیتر

همزن مغناطیسی-هیتر

همزن مغناطیسی یا اصطلاحاً استیرر یکی از تجهیزات عمومی آزمایشگاهی است که برای هم زدن مایعات استفاده می شود. از دستگاه استیرر برای هم زدن مایعات با حجم و تعداد کم استفاده می شود. دستگاه استیرر در اغلب موارد جایگزین مناسبی برای شیکر آزمایشگاهی می باشد. برخی از دستگاه های استیرر در صورت نیاز به گرمایش مایع، امکان حرارت دهی را نیز همزمان فراهم می کنند که به آن هیتر استیرر گفته می شود.


سانتریفوژ

دستگاهی است که در آن با استفاده از نیروی گریز از مرکز مواد را از یکدیگر جدا می‌کنند. در این دستگاه محفظه‌ای که مواد جداشدنی در آن قرار دارد معمولاً به کمک یک موتور به سرعت حول یک محور می‌چرخد.

سانتریفیوژ

کوره الکتریکی

کوره الکتریکی

 

از این دستگاه برای گرم کردن شدید و سوزاندن کامل مواد و نیـز ذوب کـردن برخـی از فلزات استفاده می شود و رایج ترین نوع آن می تواند مواد مختلف را تا حدود C °١٢٠٠ گرم کند که در هنگام کار با این دستگاه باید توجه داشت تا درب آن زیاد باز نماند زیرا در ایـن حالـت حـرارت تولید شده داخل آن به سرعت خارج می شود .