معرفی

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های پرتقاضا در ایران و جهان است و بسیاری از دانش‌آموزانی که در کنکور شرکت می‌کنند، مایل هستند که در بهترین دانشگاه‌های ایران، مانند دانشگاه تهران، مدرک مهندسی کامپیوتر خود را دریافت کنند که مزایای این کار، بر هیچ‌‌کس پوشیده نیست.

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های مهندسی چند شاخه‌ای است و فارغ‌التحصیلان آن پس از اتمام تحصیل می‌توانند مشاغلی مانند، مهندس شبکه، مهندس سخت‌افزار، برنامه‌نویسی، توسعه‌دهنده وب یا بازی، تحلیل‌گر و یا حتی در شغل‌های اداری و دولتی مشغول به کار شوند.


هدایت کننده گروه مهندسی کامپیوتر

دکتر علی نقاش اسدی
013-34915129
naghashasadi@ut.ac.ir

اهداف پژوهشی

  1. مدل‌سازی و شبیه‌سازی: ساده‌سازی سیستم‌ها و فرآیندهای نرم‌افزاری با ارائه مدل‌های ریاضی به منظور پیاده‌سازی سناریوهای مختلف و ارزیابی نتایج آنها.
  2. استفاده از هوش‌مصنوعی: ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزاری که از هوش مصنوعی برای ارائه نتایج استفاده می‌کنند.
  3. حل چالش‌های سیستم‌های رایانشی: بررسی چالش‌های سیستم‌های رایانشی (مانند رایانش ابری، اینترنت اشیا، سیستم‌های بی‌درنگ، سیستم‌های سایبر-فیزیکی و غیره) به منظور ارائه روش‌های نوین در جهت بهبود قابلیت‌های آنها.
  4. بکارگیری علوم داده: استفاده از الگوریتم‌ها و سیستم‌های گوناگون، افزایش قدرت محاسباتی پردازشگرها و ارتباط آن با فناوری‌های نوین و پیشرفته (برای مثال، شبکه‌های اجتماعی، شهرهای هوشمند، ChatGPT، متاورس و غیره)
  5. مدیریت داده‌ها و تحلیل دانش روز: شناسایی خودکار روابط بین داده‌ها و استخراج دانش از آنها و گزارش‌دهی نتایج و پیش‌بینی رویدادهای آینده (برای مثال، در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، نیازمندی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بورس و شاخص‌های مالی، شبکه‌های اجتماعی، و سایر نیازمندی‌ها در صنایع مختلف)
  6. روش‌های توسعه نرم‌افزار: تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی متدولوژی‌های توسعه نرم‌افزار برای بهبود کارایی و کیفیت محصول.
  7. افزایش امنیت سایبری: ارائه اقدامات امنیت سایبری در سیستمهای نرمافزاری برای محافظت آنها در برابر تهدیدات سایبری.