ضرورت ارائه درس یادگیری تجربی در بازه زمانی ثبت نام و انتخاب واحد(نیم سال دوم تحصیلی1403-1402) - پردیس ابوریحان abu
باسمهتعالی
با سلام و ادب،
احتراماً همانگونه که استحضار دارید حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در راستای تحقق هدف «افزایش توانمندیهای علمی، حرفهای و تخصصی دانشجویان (با تأکید بر ارتقای مهارتهای نرم)» از ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به طراحی، توسعه، تقویت و اجرای دورههای مهارتی و متناسب با نیازهای جامعه، فعالیتهای هدفمند و مستمری را آغاز نموده است که درنهایت با بهرهگیری از خرد جمعی، نظرات و پیشنهادهای ارزشمند اعضای شورای سیاستگذاری نوآوری و تحول آموزشی دانشگاه منجر به تصویب و ابلاغ مصوبهای مبنی بر «طراحی و اجرای درس یادگیری تجربی جهت ارائه به دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته کلیه رشته های تحصیلی دانشگاه در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲» گردید. در همین راستا با توجه به ارائه درس یادگیری تجربی در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ توسط برخی از واحدهای آموزشی و متعاقباً دریافت بازخوردهای مستمر از سوی اعضای محترم هیأت علمی و معاونین محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص فرایند ارائه و پیاده سازی درس مذکور در نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، توضیحات تکمیلی به شرح ذیل تقدیم حضور میگردد؛
الف) در راستای اجرای «بستههای تحول نظام یاددهی-یادگیری در دانشگاه تهران» به اطلاع میرساند؛ درس یادگیری تجربی به ارزش ۳ واحد (نظری-عملی) توسط تیم معاونت محترم آموزشی دانشگاه تدوین و پس از تصویب در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری نوآوری و تحول آموزشی دانشگاه (مورخ ۳۰/۰۳/۱۴۰۲ در فهرست دروس برنامههای درسی کلیه رشتههای مقطع کارشناسی پیوسته ثبت گردید. لازم به ذکر است که بر اساس ابلاغ آئین نامه تدوین و بازنگری برنامههای درسی توسط معاونت محترم آموزشی وزارت عتف (ویرایش جدید مورخ ۲۷/۰۶/۱۴۰۲) درس مذکور (از نظر نوع واحد درسی) در مجموعه دروس مهارتی-اشتغال پذیری قرار دارد. علاوه بر این پیرو مصوبات پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری نوآوری و تحول آموزشی دانشگاه (مورخ ۳۱/۰۵/۱۴۰۲) با توجه به اینکه نمره درس در معدل نیم سال تحصیلی و همچنین معدل کل درج و محاسبه میگردد؛ لذا، فارغالتحصیل شدن دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته ورودی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (و پس از آن در کلیه رشتهها)، منوط به گذراندن درس مذکور میباشد.
ب) پیرو دستورات معاون محترم آموزشی دانشگاه (مورخ ۰۵/۱۱/۱۴۰۲ مقرر گردید؛ با توجه به تعداد و تنوع رشتههای فعال درمقطع کارشناسی پیوسته «موضوع متناسب سازی فهرست مطالب درس یادگیری تجربی (بخش نظری) با حوزهی تخصصی رشتههای تحصیلی» (با رعایت ضوابط، اصول و همچنین حفظ اهم کلیات مندرج در سناریوی درس مذکور نظیر؛ نوع درس، حالت درس، تعداد واحد، هدف کلی و اهداف رفتاری درس، شیوه اجرا و در نهایت نحوه سنجش میزان تحقق پیامدهای یادگیری دانشجویان) به دانشکدگان / دانشکدهها / و سایر واحدهای آموزشی مرتبط، تفویض اختیار گردد.
با توجه به توضیحات فوق الذکر و نزدیک شدن بازه ثبت نام و انتخاب واحد نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (از روز شنبه مورخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۲ از یک سو و «ضرورت ارائه درس یادگیری تجربی توسط واحدهای آموزشی مرتبط» از سوی دیگر، خواهشمند است (ضمن اطلاع رسانی به دانشجویان و اعضای محترم هیأت علمی) در راستای ارائه درس مذکور در بازه زمانی مقرر، اقدامات مقتضی را مبذول فرمائید.
در پایان ضمن ارسال مجدد سرفصل پیشنهادی درس یادگیری تجربی و همچنین فایل مرتبط با اهم مشخصات و کلیات درس (به روز رسانی اطلاعات مرتبط با درس مورخ ۰۳/۱۱/۱۴۰۲ جهت استحضار و اطلاعرسانی) بدین وسیله از بذل توجه و تلاشهای ارزنده آن مدیریت محترم و همکاران تلاشگر حوزه آموزش در «حفظ و بهبود فرهنگ تعالی بخشی، نوآوری و تحول آفرینی نظام یاددهی-یادگیری در دانشگاه تهران» تشکر و قدردانی مینماید.
مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه
بهمن ماه