دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران و مالیبل سایپا، ضمن به اشتراک گذاری توانایی ها و ظرفیت های دوطرف با امضای تفاهم نامه همکاری بر ارتباط مستمر در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کردند. در این مراسم، دکتر مسعود امامی (استاد برجسته صنعت ریخته گری)، دکتر مهدی ملکان (رئیس دانشکده)، دکتر محمود سرکاری خرمی (معاون آموزشی دانشکده)، و دکتر حامد میرزاده سلطان پور (معاون پژوهشی دانشکده) در شرکت مالیبل سایپا حضور داشتند.

 

دکتر مهدی ملکان رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران در این مراسم با بیان اینکه این دانشکده جز دانشکده های برتر در سطح کشور و جهان است گفت: ارتباط با صنعت در دستور کار این دانشکده قرار دارد. وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت آموزش رسالت این دانشکده برای ارتباط با صنعت است اظهار داشت: امضای این تفاهم نامه گامی جدی برای ارتباط صنعت با دانشگاه است و ما آمادگی ارتباط مستمر با شرکت مالیبل سایپا را داریم. رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران ارائه خدمات آموزشی و آزمایشگاهی را از جمله اقدامات دانشکده مواد و متالورژی دانشگاه تهران برای همکاری با مالیبل عنوان و خاطر نشان کرد: امیدوارم شاهد همکاری های گسترده با شرکت مالیبل سایپا باشیم.

 

دکتر داود حسین زاده مدیرعامل مالیبل سایپا در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: شعار مالیبل هر بلوک سیلندر یک خودرو است که نشان دهنده جایگاه استراتژیک این شرکت در گروه سایپا و تولید خودرو در کشور می باشد. وی ضمن ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران و مالیبل سایپا اظهار داشت: مالیبل میدانی است که می تواند پیوند دهنده صنعت و دانشگاه باشد. این شرکت تجارب خوبی در حوزه ریخته گری و متالورژی داشته که باعث می شود زمینه های مناسبی برای همکاری این دو مجموعه وجود داشته باشد. مدیرعامل مالیبل سایپا ادامه داد: باید تلاش کنیم تعامل دو سویه برای انتقال دانش میان دو مجموعه فراهم شده و از ظرفیت های طرفین بهره برداری گردد. وی با بیان اینکه عمده مشکل تولید برای مالیبل در تهیه مواد اولیه با توجه به شرایط تحریم ها بود اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه ای که وارد می شد را توانستیم با مشارکت شرکت های دانش بنیان داخلی سازی کنیم و وابستگی به شرکت های خارجی را کاهش دهیم. داود حسین زاده افزود: در سال گذشته با هدف گسترش فعالیت ها و اتکا به توانایی های داخلی، تفاهم نامه های همکاری خوبی با صنایع مختلف در حوزه  ریخته گری منعقد و برخی قطعات مورد نیاز این صنایع را تولید کردیم. وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم برای کارهای تحقیقاتی مشترک همکاری داشته باشیم اظهار داشت: بخشی از جریان تولید در مالیبل می تواند با همکاری بخش دانشگاهی صورت پذیرد.

 

شرکت مالیبل سایپـــا در مهرماه سال ۱۳۴۴ به منظور تولید کلیه قطعات ریخته‌‌گری و انواع مصنوعات فلزی تأسیس، که عملیات اجرایی تأسیس شرکت تا پایان سال ۱۳۴۷ ادامه یافته و بهره‌‌برداری از آن عملاً  از اوایل سال ۱۳۴۸ شروع گردید. پروانه بهرهبرداری این شرکت بر مبنای20000 تن قطعه صادر که در چند سال اخیر با اجرای چندین پروژه و طرح های توسعه، همچون خرید و نصب خط قالبگیری جدید دیزا، کورههای ذوب چدن و آلومینیوم، خرید ماشینآلاتCNC  و نصب آن توانسته است تولید خود را به طور چشمگیری افزایش داده به گونهای که هماکنون  این شرکت از ظرفیتی معادل 52.600 تن در بخش ریختهگری چدن 450.000 عدد انواع سرسیلندر آلومینیومی در بخش ریختهگری آلومینیوم و 1.839.000عدد قطعات همگن خودرویی و صنعتی ماشینکاری شده در واحد ماشینکاریCNC  برخوردار میباشد. با توجه به نیاز گروه خودروسازی سایپـــا ، تمرکز شرکت مالیبل سایپـــا بر تولید محصولات داخلی بوده ولی با توجه به وجود دانش فنی مناسب در این شرکت، صادرات محصولات همواره از استراتژی‌های شرکت است که در حال حاضر نیز این مهم از طریق صادرات قطعات ریختگی در حال انجام است. در همین راستا و با تلاش پیگیری و هماهنگ کلیه کارکنان، شرکت مالیبل سایپـــا به آن حد از توانمندی رسیده که میتواند همه مراحل طراحی، شبیهسازی، ساخت مدل، قالب، ابزار و فیکسچرها و نهایتاً تولید قطعات خودرو را با کیفیت مطلوب فراتر از نیازهای صنعت خودرو داخلی و در سطح استانداردهای جهانی انجام دهد.

دانلود خبرنامه

 

معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران

سه شنبه 28 اردیبهشت 1400