جلسة دفاع از پایان نامه - معصومه نظری - دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی sport
نام دانشجو:
معصومه نظری
عنوان رساله/پایانامه:
تأثیر مداخله والدین محور و مربی محور بر عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی
زمان و تاریخ دفاع:
- روز چهارشنبه مورخ 29 شهریور سال 1402
- ساعت 15:30 عصر
اطلاعات پایهای جلسه دفاع:
- مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
- گرایش:
- نوع جلسه: دفاع نهایی
- روش برگزاری جلسه: حضوری
- محل برگزاری جلسه: سالن آمفی تئاتر دکتر نمازیزاده - دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران
- آدرس جلسه: دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران - روبروی کوی دانشگاه تهران - کارگز شمالی
مدیر جلسه (نماینده تحصیلات تکمیلی
- دکتر مرتضی طاهری
استادان راهنما:
- سرکار حانم دکتر شهزاد طهماسبی بروجنی
استادان مشاور:
- سرکار خانم دکتر الهه عرب عامری
داوران داخلی:
- دکتر مرتضی طاهری
داوران خارجی:
- دکتر غلامرضا لطفی
چکیده
اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، شایعترین اختلال عصبی رفتاری در دوران کودکی است. اخیرا جایگزینهایی برای درمانهای دارویی، مانند مداخلات والدینمحور و مربیمحور، برای حمایت از کودکان مبتلا به ADHD برای مدیریت مشکلات حرکتی این کودکان پدید آمده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر مداخله والدینمحور و مربیمحور بر عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود. روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع مرکب 3(گروه تجربی: والدین محور و مربی محور - کنترل) * 4 (پیشآزمون، اکتساب، پسآزمون و یادداری) بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دختران 10-7 ساله استان البرز در سال 1402-1401 بودند. از جامعه مورد مطالعه، تعداد 60 نفر از آنها بصورت در دسترس انتخاب و سپس در 3 گروه 20 نفری (مداخلهی والدینمحور، مداخلهی مربیمحور و گروه کنترل) بطور تصادفی جایگزین شدند. هر دو گروه آزمایشی تحت مداخلهی والدینمحور و مربیمحور (12 جلسه؛ هر هفته دو جلسه 45 دقیقهای) قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. کلیه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، آزمون MABC-2 را اجرا کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مرکب و آنالیز واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله والدینمحور و مداخله مربیمحور بر افزایش عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیشفعالی، تأثیر معنیداری دارد (001/0 = P). با این حال، میزان اثربخشی مداخله مربیمحور بر عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی بطور معنیداری بیشتر از مداخله والدینمحور بود (047/0 = P). بنابراین جهت ارتقاء عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، مداخله مربیمحور و مداخله والدینمحور پیشنهاد میگردد.
کلمات کلیدی: مداخله والدینمحور، مداخله مربیمحور، عملکرد حرکتی، کودکان، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی.