موزه ملی انگل شناسی ایران

Iranian National Parasitology Museum

تاریخچه

 موافقت اصولی تأسیس موزه ملی انگل شناسی ایران در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) صادر گردید و طی دو سال مراحل ساخت فضای فیزیکی، سالن نمایش نمونه‌ها، کمدها و تجهیز سالن جداسازی نمونه‌ها و قسمت اداری تکمیل گردید.

درباره موزه

موزه ملی انگل شناسی ایران اولین و تنها موزه اختصاصی انگل شناسی در خاورمیانه می‌باشد. این موزه با همکاری مشترک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، سازمان دامپزشکی ایران، مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و با حمایت بنیاد ملی علوم ایران در طی بیش از یک دهه اقدام به جمع‌آوری، شناسایی و نگهداری نمونه‌های انگلی بومی ایران از سراسر کشور نموده است.

مکان موزه 

در حال حاضر موزه ملی انگل شناسی ایران  در مساحتی بیش از ۳۰۰ متر مربع واقع گردیده است. فضای بیش بینی شده برای نمایش انگل‌ها و ضایعات بافتی آنها بیش از ۲۵۰ عدد و نیز جهت نگهداری انگل‌های شناسایی شده، بیش از ۸۶۶۰ عدد جایگاه ویال و بیش از ۱۰۰۰۰ عدد جایگاه لام در نظر گرفته شده است.

اهداف موزه

 جمع آوری، شناسایی، تشخیص، تعیین و نگهداری انگل‌های کل کشور اعم از انسانی، دامی، حیات وحش و آبزیان، ایجاد پایگاه اطلاعاتی انگل‌های ایران، تعیین تنوع و توزیع جغرافیایی انگل‌ها در ایران، حمایت از مطالعات اپیدمیولوژیک و کنترل بیماری‌های انگلی و حفظ منابع ژنتیکی انگل‌ها برای استفاده در تحقیقات و آموزش از جمله اهداف موسسین موزه می‌باشد.

خدمات موزه 

ارائه خدمات رایگان تشخیص نمونه‌های انگلی، نگهداری و ثبت آنها در صورت لزوم به نام آورنده نمونه در پایگاه اطلاعاتی موزه و ارائه ترسیم انگل‌های تشخیص داده شده به آورنده نمونه از جمله خدمات فردی موزه می‌باشد. همچنین امکان بازدید مراکز آموزشی (مدارس، دبیرستان‌ها، دانشجویان و میهمانان خارجی) از موزه با هماهنگی قبلی میسر می‌باشد.

 

 

تماس با ما 

تهران - خیایان آزادی - نبش خیابان دکتر قریب - ساختمان اصلی دانشکده دامپزشکی - طبقه زیر همکف - بخش شرقی 

تلفن تماس: 

آدرس ایمیل :