دومین پیش نشست همایش الهیات کاربردی با عنوان" الهیات کاربردی از حرف تا عمل" در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی و با سخنرانی جناب آقایان دکتر واعظی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکتر نظری توکلی مشاور امور بین الملل دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست که به صورت ترکیبی حضوری و مجازی تشکیل شد، دکتر خلعتبری رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، آغاز بحث الهیات کاربردی را به پیشنهاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران به فال نیک گرفتند و این همایش را آغازگر گفتمان نوین کاربردی کردن مباحث الهیاتی در دانشگاههای ایران دانستند.

دکتر محمود واعظی اولین سخنران این نشست بودند. ایشان در سخنرانی خود با اشاره به بحث مرگ الهیات(  Death of Theology )در دوره رنسانس در اروپا، آنرا خطری برای جامعه بشری دانستند و وظیفه دانشگاههای حوزه الهیات را مقابله با این موضوع در دوران معاصر دانستند. رئیس دانشکده الهیات با اشاره به دیدار اخیر خود با شرکتهای دانش بنیان الهیاتی در دانشگاه فردوسی مشهد، ایجاد چنین مراکزی را برای دانشکده های الهیات امری مبارک توصیف کردند و از همه دانشجویان علاقمند درخواست فعالیت در چنین حوزه هایی را کردند.

در سخنرانی دیگر این نشست، دکتر سعید نظری توکلی استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات به ایراد سخن پرداختند. ایشان در سخنرانی خود که با استقبال گسترده شرکت کنندگان مجازی و حضوری مواجه شد به موضوع حل مسائل اجتماعی از منظر الهیاتی پرداختند و آنرا فراتر از موضوع کسب و کار صرف در حوزه الهیات دانستند. مشاور بین الملل دانشکده الهیات، آسیب شناسی وضع موجود جامعه و طرح مسئله و سپس حل مسئله را امری بسیار مهم در کاربردی کردن الهیات دانستند. ایشان همچنین بحث الهیات همگرا را معرفی کردند که شامل مطالعات بینا رشته ای در خصوص حل مسائل اجتماعی می باشد. در واقع دیدن زوایای مختلف یک مسئله با تکیه بر چند شاخه علم را راه حل مسائل اجتماعی کنونی جامعه دانستند. دکتر توکلی سپس با اشاره به موضوع آموزش کار میان رشته ای، آنرا موضوعی مهم در تربیت دانشجویان خلاق رشته های الهیات دانستند و فرمودند: از آنجائیکه مسائل انسانی چند تباری هستند باید با رویکرد میان رشته ای مسائل مربوط به آنان حل شود. به طور مثال پرداختن به مسئله حجاب در جامه اسلامی موضوعی اجتماعی-انسانی است که می بایست از طریق علوم بینارشته ای به آن پرداخته شود. توکلی در پایان سخنرانی خود با اشاره به ضعف دانشکده های الهیات در پراختن به موضوعات بینارشته ای گفت: هر گاه ما توانستیم مطالعات میان رشته ای را در دانشکده های الهیات به رسمیت بشناسیم، آنوقت می توانیم از الهیات کارآمد و کاربردی سخن بگوییم.

دیگر سخنرانان این نشست، آقایان دکتر یاسر تک فلاح، علی شریفی و خانم زهره عبدخدایی از دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی بودند.