آیین بزرگداشت استاد مطهری و گرامیداشت مقام معلم در روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه با حضور دکتر سید محمد مقیمی، ریاست دانشگاه تهران، دکتر کمره ای معاون آموزشی دانشگاه و جمعی دیگر مسئولین دانشگاه تهران با شعار" معلمی الهیات و تربیت متفکر نقاد" در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور پرشور اساتید و دانشجویان در تالار شهید مفتح برگزار شد، خانواده معظم شهید مطهری نیز حضور داشتند.

در ابتدای مراسم قاری قرآن، جناب آقای مهدی کردلو با قرائت آیاتی از کلام اله مجید مجلس را منور نمود.

دکتر ابوالفضل خوش منش به عنوان دبیر علمی جلسه، مطالبی را در خصوص استاد شهید مطهری و روز معلم و ارتباط آن با شعار "معلمی الهیات و تربیت متفکر نقاد" بیان داشتند.                                                                                                            

 دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات در این آیین بزرگداشت، ضمن بیان خیر مقدم به محضر اساتید و حضار مراسم، به بیان رسالت عصری الهیات پرداختند. ایشان تربیت متفکر نقاد، گفتگوی سازنده و عقل محور و نیز ارتباطات قوی بین المللی را از جمله این رسالات دانستند و در ادامه به معرفی اقدامات دانشکده الهیات در راستای تحقق این اهداف پرداختند. تأسیس دبیرخانه دانشکده های الهیات ایران (هدا)، مرکز بین المللی همکاری های قرآنی، مرکز مطالعات کاربردی معنویت، نشست اشتغالزایی الهیات، همایش اخلاق دیجیتال و ... را از جمله این اقدامات معرفی کردند.    

     

  دکتر سید محمد مقیمی نیز در سخنانی  فرمودند: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن‌ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن‌سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است. لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن‌سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهمترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن‌سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم. ایشان همچنین در بخشی دیگر از سخنانشان از مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه تهران برای برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران و تدوین نظامی برای سنت دانشگاهی خبر داد و گفت: سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد.

 

استاد غلامرضا اعوانی از سخنرانان ویزه این مراسم بودند و در خصوص موضوع این روز سخنانی ارائه دادند. ایشان ضمن بیان ویژگی های عالم دین از نگاه آیات قرآن، آیت  الله مطهری را فقیه حقیقی به معنی داشتن فهم عمیق از علوم دین بر شمردند و ایشان را استادی مبرز در تمام ابعاد از جمله اصول دین دانستند. ایشان ضمن تعریف حکمت به معنای دانش دیدن همه چیز با هم همراه با نگاهی طولی و از بالا، شهید مطهری را نمونه ای برجسته در زمینه بررسی موضوعات از دید حکمت الهی و مبارزه با گرایشات ضد دینی و التقاطی عنوان کردند. ایشان جمع میان حوزه و دانشگاه را از دیگر ویژگی های استاد مطهری دانستند.
 

 

 

سخنران دیگر این مراسم دکتر علی مطهری بودند که ضمن اشاره به روایت دسته بندی علوم به دو قسم مطبوع و مسموع، به تشریح فرق میان علم و عقل و اهمیت تعقل و تفکر در کنار مطالعه، تحصیل و اندوختن اطلاعات علمی پرداختند. ایشان با بیان خاطراتی از زندگی آیت الله مطهری به مرور این بعد یعنی قوه منطق و تعقل در زندگی آن استاد شهید پرداختند.

 

 

در این مراسم همچنین استاد محمد گلریز، خواننده انقلابی کشورمان با اجرای زنده سرود ای مجاهد شهید مطهر ، ای ایران و ذکر خاطره از زمان سرودن این آهنگ، حضار را به وجد آورد.

دو کلیپ از سخنان استاد مطهری با عناوین "عالم فاسد" و "تکنولوژی و معنویت" نیز در این مراسم پخش شد.

پایان بخش مراسم نیز تقدیر از اساتید منتخب دبیرخانه دانشکده های الهیات ایران (هدا) بود که اسامی آنان به شرح ذیل می باشد:

-         جناب آقای دکتر علی کربلایی پازوکی، دانشگاه علامه طباطبایی

-         جناب آقای دکتر سید علی علم الهدا، دانشگاه پیام نور

-         جناب آقای دکتر امیر جودی، دانشگاه یزد

-         جناب آقای دکتر محمد مهدی شاهمرادی، دانشگاه مازندران

-         جناب آقای دکتر مجتبی محمدی انویق، دانشگاه ایلام

-         جناب آقای دکتر مجید ملایوسفی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

-         جناب آقای دکتر محمد تقی دیاری، دانشگاه قم

-         جناب آقای دکتر فرزاد دهقانی، دانشگاه سبزوار

-         جناب آقای دکتر امیرحمزه سالارزایی-دانشگاه سیستان و بلوچستان

در این بخش از جناب آقای دکتر عبدالهادی فقهی زاده استاد محبوب دانشکده الهیات و معارف اسلامی از نگاه دانشجویان (منتخب با آرائ دانشجویی) نیز تقدیر به عمل آمد.

 

در حاشیه مراسم روز معلم نمایشگاهی از غرفه های تشکلهای دانشجویی و انتشارات مختلف برپا بود که با استقبال زیاد شرکت کنندگان مواجه شد.

 

در پایان مراسم اساتید برگزیده مهمان ضیافت ناهار ریاست دانشکده الهیات بودند.

 

بازتاب خبری و لینکهای اخبار:

ایرنا: سابقه سنت دانشگاهی در ایران مغفول مانده است/شهید مطهری معلمی در تراز دانشگاه تمدن‌ساز https://www.irna.ir/news/85462093

مهر: سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد https://www.mehrnews.com/news/6093160

دانشجو: سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد https://snn.ir/fa/news/1143585

آنا: عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد https://ana.ir/fa/news/908883

ایکنا: برنامه مفصل دانشگاه تهران برای نودمین سالگرد https://iqna.ir/fa/news/4212996

ایکنا: بزرگداشت مقام استاد مطهری و روز معلم (تصویری) https://iqna.ir/fa/news/4213009

https://iqna.ir/00HfzY

موج: مراسم نکوداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری (تصویری) https://www.mojnews.com/n/2lkh

موج: مراسم نکوداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری https://www.mojnews.com/n/2ljt

دانشگاه تهران:

https://news.ut.ac.ir/fa/news/40991

ویدیوی شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران

تقدیر از عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران

https://www.hsu.ac.ir/%d8%aa%d9%82%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%b6%d9%88-%d9%87%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ad%da%a9%db%8c%d9%85-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/