نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور (KLIBF) با همکاری وزارت آموزش و پرورش کشور مالزی و شورای ملی کتاب مالزی(NBCM) و شش انجمن صنعت کتاب مالزی در تاریخ 23 تا 26 ماه می (3 تا 6 خردا ماه) برگزار شد. KLIBF  یک رویداد مهم سالانه در تقویم جهانی انتشارات کشور مالزی است و به طور متوسط بین 20 تا 50 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می کنند. امسال این نمایشگاه میزبان 18 کشور جهان بوده است و به طور خاص از شش کشور سفیر و نماینده ویژه برای شرکت و سخنرانی دعوت نموده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اولین باری است که دارای سفیر ویژه در نمایشگاه مالزی می باشد.

دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی به عنوان سفیر کتاب جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و در زمینه انتشارات کتب و مجلات در ایران سخنرانی ارائه نمودند. به گزارش روابط عمومی دانشکده الهیات، ایشان سخنرانی خود را با تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب کوالالامپور آغاز کردند و با ارائه تصاویری از قرآن به دست گرفتن رئیس جمهور فقید کشورمان در سازمان ملل از حضار خواستند تا به روح پاک رئیس جمهور شجاع ایران درود بفرستند که قدرتمندانه در مقابل اسرائیل ایستاد و از مردم مظلوم غزه دفاع کرد.سپس همه حضار به روح بلند رئیس جمهور عزیز ایران ادای احترام نمودند.

دکتر واعظی پس از معرفی کتب و مجلات مختلف در ایران و نحوه چاپ و انتشار آنها به سوالات حضار به شرح ذیل پاسخ دادند:

سوال: چه تعداد مجلات در ایران چاپ می شوند؟

پاسخ: در حال حاضر حدود بیست هزار نشریه در ایران چاپ می شود. برخی از آنان مثل مجله زمزم  و الهدا ویژه کودکان هستند که بیش از چهل سال از زمان چاپ آن می گذرد. مجله الوحده که سیاسی-اجتماعی و ویژه قشر فرهنگی جامعه می باشد و به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر می شود. مجله الطاهره و محجوبه ویژه بانوان هست که یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان عربی چاپ می شود. مجلات نخبگانی هم در ایران چاپ می شوند مثل مجله التوحید که موضوعات علمی را منتشر می کنند و سالها قدمت چاپ دارند. اخیرا هم مجلاتی به زبان اردو و فرانسه منتشر شده اند.

سوال: آیا مجلات شما به صورت مکتوب در اختیار علاقمندان قرار می گیرد یا نسخه الکترونیکی دارند؟

پاسخ: بیش از بیست سال است که همه مجلات ما به صورت نسخه الکترونیکی چاپ می شوند. در دانشگاه تهران همگی مجلات چاپ شده به صورت نسخه الکترونیکی در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

سوال:  آیا علاقمندان برای خرید مجلات پول نقد می پردازند یا به صورت آنلاین خرید می کنند؟

پاسخ: هیچکدام. این پاسخ با تعجب و تحسین حضار مواجه شد. دکتر واعظی در ادامه افزودند بخاطر اینکه ما دوست داریم که این مجلات به صورت رایگان در اختیار همه علاقمندان جهان قرار گیرد. همانطور که می دانید جمهوری اسلامی ایران دنبال کننده های زیادی در جهان دارد و لذا ما مطالب خود را به آنان رایگان عرضه می نماییم. اشتیاق آنان به حدی است ک به محض تاخیر در چاپ مجلات، سوال می پرسند که دلیل تاخیر چیست! ایشان با معرفی آدرس وب سایتهای مجلات ایرانی به زبان دوم از مهمانان درخواست کردند که آنها را بخوانند و استفاده نمایند و ثواب آن را به روح پاک رئیس جمهور فقید ما بفرستند. در ادامه همه حضار به روح بلند رئیس جمهور عزیز ایران درود و رحمت فرستادند.

سوال: چقدر ایران در چاپ مجلات به بحث کودکان می پردازد؟

پاسخ: ما از بین 2800 انتشاراتی که در اردیبهشت ماه سال جاری در نمایشگاه بین الملل کتاب ایران داشتیم، بخش عمده ای  اختصاص به غرفه کودکان و نوجوانان داشت. غرفه کودکان و نوجوان ما در ایران به اندازه تمام نمایشگاه کتاب مالزی و حتی بزرگتر و وسیعتر می باشد. برای اینکه بتوانید این موضوع را از نزدیک ببینید، از همگی دعوت می کنم که سال آینده همین موقع برای بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب ایران به تهران تشریف بیاورید. این  دعوت  بسیار مورد استقبال حضار قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی، یکی از نکات مورد توجه این نمایشگاه حضور پررنگ جوانان و نوجوانان و صفهای طولانی آنان ساعتها قبل از شروع نمایشگاه و همینطور میزان خرید بالای کتاب توسط آنان است به طوریکه کتابهای غرفه ها مرتب بایستی شارژ شوند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که کتابهای فراوانی در خصوص غزه و فلسطین عرضه می شوند. به طور مثال سری کتابهای غزه ویژه کودکان  چاپ و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

رئیس دانشکده الهیات همچنین در بخشی دیگر از سخنرانی خود، با معرفی سایت دانشکده الهیات و معارف اسلامی و معرفی مجلات علمی-پژوهشی همه حضار را با مجلات تخصصی دانشکده الهیات آشنا نمودند.

سفیر ویژه کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان این نمایشگاه مورد تقدیر و تشکر معاون وزیر علوم مالزی و خانم دکتر ادیبه رئیس نمایشگاه کتاب مالزی قرار گرفت.