دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که به عنوان سفیر ویژه کتاب ایران در نمایشگاه کتاب مالزی به این کشور سفر کرده است، در حاشیه برگزاری نمایشگاه دیدارهای بین المللی نیز داشته است.

- مرکز مطالعات پیشرفته مالزی

ایشان با آقای دکتر عظمان، معاون مرکز مطالعات پیشرفته مالزی که در زمره مراکز علمی معتبر کشور مالزی می باشد و در واقع اتاق فکر کشور مالزی محسوب می شود، دیدار و گفتگو داشته اند. در این جلسه دو طرف بر ادامه همکاریهای علمی-بین المللی بین دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مرکز مطالعات پیشرفته مالزی تاکید کردند. این همکاریها بیشتر در زمینه مباحث تمدن اسلامی، تاریخ و مباحث قرآنی می باشد که طرف مالزی با دعوت از اساتید دانشکده الهیات در حوزه های مذکور پذیرای آنان برای هر نوع همکاری می باشد. در این خصوص مقرر گردید اساتید آشنا به زبان انگلیسی در دانشکده الهیات به ایشان معرفی شوند. همچنین مقرر گردید اساتید معرفی شده به دعوت مرکز مطالعات پیشرفته مالزی به این کشور سفر کنند و در زمینه تخصصی خود و نیازهای روز جامعه اسلامی جلسات بحث و گفتگوی علمی با اساتید و دانشجویان این مرکز داشته باشند.

- موسسه بین المللی تفکر و تمدن اسلامی ( ISTAC ) وابسته به دانشگاه بین المللی علوم اسلامی مالزی (  IIUM )

دکتر واعظی در بخشی دیگر از سفر خود، با رئیس موسسه آموزشی-پژوهشی موسوم به ایستک در دانشگاه علوم اسلامی مالزی دیدار کردند. دانشگاه علوم اسلامی مالزی که توسط ماهاتیر محمد حدود سی سال قبل افتتاح شده است دارای بخش مطالعات دینی موسوم به ISTAC International Institute of Islamic Thought and Civilization)(می باشد.این موسسه که از بزرگترین مراکز تربیت نسلی از روشنفکران و اندیشمندان مالایی و جهان اسلام  محسوب میشود، به‌ همت پرفسور  سید محمد نقیب العطاس در ۱۹۹۱‌ تاسیس شده است. پروفسور  عبدالعزیز برغوث رئیس این موسسه با استقبالی گرم از رئیس دانشکده الهیات مرکز را به دکتر واعظی معرفی کردند. این مرکز دارای بیش از 2000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد و دارای کتابخانه نفیس و ارزشمندی می باشد که محتوای غنی آن شامل کتب اساتید و دانشمندان بزرگ مالزی و سایر کشورهاست. دکتر واعظی در این جلسه پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی تمدن اسلامی را به صورت مشترک بین ایستک و دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سال آینده دادند که با استقبال رئیس مرکز قرار گرفت. مقرر شد این همایش با شرکت کشورهای مسلمان جهان و به میزبانی کشور مالزی برگزار شود. آقای دکتر مراد و خانم نورالعین از اساتید آن مرکز نیز به عنوان مسئول پیگیری برگزاری این همایش بین المللی معرفی شدند. پیشنهاد دیگری که در این جلسه توسط دکتر واعظی مطرح شد، ارتباطات مستمر به صورت فصلی و حضوری در تهران و کوالالامپور بود که منجر به ماندگار شدن فعالیتهای انجام شده می شود. لذا مقرر گردید جلسات در قالب برگزاری کرسیهای علمی-ترویجی مشترک به صورت حضوری و یا مجازی باشد که این پیشنهاد نیز با استقبال رئیس ایستک مواجه شد. لذا رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در مالزی مسئولیت برگزاری این سلسله وبینارها را بر عهده گرفتند و مقرر گردید برای حضور و سخنرانی در این کرسیها گواهی رسمی با رایزنی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی ج. ا.ا. ارائه شود. در پایان مقرر شد موضوعات علمی پیشنهادی اساتید دانشکده الهیات نیز بزودی به طرف مالزیایی اعلام شود. برای اولین کرسی مشترک مقرر گردید جدیدترین تالیف این موسسه تحت عنوان: رسانه و تمدن توسط استاد دکتر احمد مراد به عنوان موضوع کرسی در اسرع وقت برای دانشکده ارسال شود.

کمی درباره دانشگاه اسلامی مالزی   :IIUM

دانشگاه بین‌ المللی اسلامی مالزی (International Islamic University of Malaysia) به اختصار IIUM ،یک موسسه آموزشی است که در سال 1983 در مالزی با طراحی و پیگیری مهاتیر محمد و حمایت ویژه هشت کشور اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد.   مقر اصلی دانشگاه با مساحت دو میلیون و هشت  صد هزار متر مربع در گنبک در شمال کوالالامپور واقع است. حدود ۲۸٬۰۰۰(سی و هشت هزار) دانشجوی کارشناسی و ۱۱٬۰۰۰(یازده هزار) دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه به‌تحصیل اشتغال دارند. حدود ۴۵۰۰ نفر از دانشجویان خارجی و از ۱۰۰ کشور مختلف جهان هستند. دانشگاه اسلامی مورد حمایت ۸ کشور از سازمان کنفرانس اسلامی قرار دارد.

زبان رسمی دانشگاه انگلیسی است. دانشجویان این دانشگاه بایستی مقررات پوشش اسلامی را در محوطهٔ دانشگاه رعایت کنند.

 

- دیدار با مفتی مالزی

رئیس دانشکده الهیات همچنین در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران با مفتی بزرگ ایالت پرلیس مالزی، جناب آقای دکتر بن زین العابدین، دیدار و گفتگو کردند. دکتر زین العابدین همچنین دفتر یادبود رئیس جمهور شهید را در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی امضا کردند.