نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی در روز دوشنبه 30 بهمن 1402 در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل دانشکده الهیات، این همایش با هدف لزوم توسعه اخلاق ورزی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت دانش اخلاق حرفه‌ای در کاهش چالش‌های جامعه بهره‌وران از تولیدات دیجیتال، در محور‌های تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال، نیازمندی‌های فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال، اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده، اخلاق دیجیتال و آسیب‌های فضای مجازی، اخلاق دیجیتال و هوش مصنوعی برگزار شده است.


در این همایش باتوجه به میان رشته‌ای بودن موضوع، متخصصان داخلی و خارجی مرتبط با علوم فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و اندیشمندان حوزوی با ارسال مقاله‌هایی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، حضور داشتند.                      

دکتر محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه  گفت: دانشکده الهیات از جهت ماموریتی که برای آن تعریف شده است فراتر از چارچوب درسی و سر فصل‌های مصوب ماموریت‌هایی دارد و ما معتقدیم الهیات در همه رشته‌ها جایگاه دارد، چون تسلط بر الهیات یعنی تسلط بر اخلاق رفتاری و به همین علت این رشته فراگیر و عمومی است و در دنیایی که در حال الکترونیک شدن است و دنیا به سمت مجازی و هوشمند حرکت می‌کند و با توجه به اینکه جهان از تکنولوژی روز برخوردار است و همه انسان‌ها در محیط دیجیتال قرار دارند، پس اخلاق و رعایت قانون در فضای مجازی از واجبات است و اخلاق استفاده از فضای مجازی باید کالبد شکافی شود.
واعظی گفت: این دانشگاه الهیات نام دارد و در بحث فنی هیچ گونه دخالتی ندارد ولی باید به دنیا نشان دهیم که استفاده از فضای مجازی باید تعریف داشته باشد و با شناسایی آسیبها، راهکار‌ها و برون رفت‌ها را پیدا کنیم و نقش هوش مصنوعی را در آینده جهان و در آینده رشته‌های دانشگاهی کالبد شکافی کنیم و مبانی اخلاقی را در این زمینه‌ها پیدا کنیم.

گفتنی است؛ همایش بین المللی اخلاق دیجیتال و فضای مجازی به همت دانشکده الهیات دانشگاه تهران و ۱۹ نهاد مختلف تحقیقاتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه‌های دیگر و با حضور آقای آندره ایزوویچ سفیر واتیکان در ایران و نمایندگان آیسسکو و یونسکو و ساترا برگزار شد.

بازتاب خبری در لینکهای ذیل:

https://www.iribnews.ir/00HRvT

https://www.iribnews.ir/00HS4a

رادیو پیام

https://www.aparat.com/v/d0s5o

https://iqna.ir/fa/news/4200744

https://iqna.ir/fa/amp/news/4200757#amp_tf=%D8%A7%D8%B2%20%251%24s&aoh=17083691362928&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com

https://hawzahnews.com/xcHrG

از جمله سخنرانان و ارائه دهندگان مقالات علمی این کنفرانس دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشکده الهیات، دکتر حسن زاده رئیس ایران داک، دکتر روح اله رحمانی از مدیران شرکت مایکروسافت، نادیا مفتونی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات بودند. همچنین دکتر محمد مهدی نصر هرندی معاون پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی و دکتر بهروز مینایی، رئیس مرکز هوش مصنوعی روسای پنلهای تخصصی این کنفرانس بودند.