معرفی آزمایشگاه تحقیقاتی جداسازی و جذب سطحی

سال راه اندازی 

1396

 

اهداف و رسالت‌های آزمایشگاه تحقیقاتی

آزمایشگاه تحقیقاتی «جداسازی و جذب­ سطحی» در دانشکده فنی فومن دانشگاه تهران با تولید و توسعه انواع جاذب­‌های سطحی اعم از جاذب­های متداول با ساختار اصلاح شده (شیمیایی و حفره­ای)، جاذب­های نانومتخلخل، جاذب­‌های زیستی و ... به بررسی کاربرد این مواد در فرایندهای مختلف جداسازی، خا‌لص‌­سازی و بازیابی می­پردازد. بررسی کاربری محصولات تولید شده در زمینه­ های زیست­ محیطی برای حذف آلاینده ­های خطرناک از پساب­ها و جریان­ های گازی آلوده و به حداقل رساندن ترکیبات نامطلوب موجود در آب آشامیدنی نیز از اهداف تحقیقات در این آزمایشگاه است. هر چند جاذب های تهیه شده قابلیت استفاده در فرایندهای شیمیایی دیگر همچون فرایندهای کاتالیستی، تبادل یونی، و ... را نیز دارند. در کنار اهداف کاربردی، تحقیق و مدلسازی برای شناخت مکانیسم­ های جذب­ سطحی، واکنش و دستیابی به ضرایب انتقال­ جرم نیز در زمره اهداف این آزمایشگاه قرار دارد.

امید است که در آینده نزدیک این آزمایشگاه به تجهیزات مربوط به سایر فرایندهای جداسازی پیشرفته نیز مجهز گردد.

به طور طبقه بندی شده چند مورد از اهداف این آزمایشگاه به شرح ذیل است:

1- طراحی و تولید جاذب­‌های سطحی با ساختار اصلاح شده و نانو متخلخل

2- مطالعه روش­ های بهبود کاربری جاذب­‌ها در زمینه پاکسازی محیط زیست از آلاینده ­ها

3- مطالعه و شناسایی انواع گونه ­های جدیدتر جاذب­‌های سطحی شامل جاذب‌­های زیستی و بیوفیلترها، خاک های اصلاح شده،اکسیدهای فلزی، جاذب­های پلیمری، چارچوب­های آلی- فلزی، الیاف کربنی و ...

4- بررسی استفاده از این جاذب‌­ها در کاربردهای جدیدتر شامل ذخیره سوخت و انرژی، داروسازی، و ...

تجهیزات موجود و فعالیت های کنونی آزمایشگاه تحقیقاتی

این آزمایشگاه در حال حاضر در حال ارائه خدمات به تعدادی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشکده فنی فومن می باشد. همچنین یک طرح تحقیقاتی تحت حمایت «صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور» در این آزمایشگاه در حال انجام است. 

از مهمترین تجهیزات این آزمایشگاه می توان به کوره اسپلیت (Split Furnace) با قابلیت افقی و عمودی شدن ساخت شرکت آذرکوره به همراه کلیه ملزومات جانبی، همزن –تکاننده (Shaker-Incubator) مارک Fintec کره جنوبی،  هیتر همزن­دار مغناطیسی (Velp ایتالیا)، pH متر رومیزی تایوان (Model 86502) و کلیه شیشه آلات موردنیاز در آزمایشگاه های تحقیقاتی اشاره کرد.