آزمایشگاه فیزیک مکانیک و الکتریسیته

آزمایشگاه فیزیک مکانیک و الکتریسیته دانشکده فنی فومن با سرپرستی خانم دکتر زهرا نصراللهی از جمله آزمایشگاه‌های آموزشی این دانشکده می‌باشد. دروس آزمایشگاه‌های فیزیک ۱ و آزمایشگاه فیزیک ۲  در این مکان برگزار می‌شوند.
 


دکتر ابراهیمیان

سرپرست آزمایشگاه فیزیک مکانیک و الکتریسیته

دکتر زهرا نصراللهی
z.nasr@ut.ac.ir
34915151 - 013

 

تصاویر آزمایشگاه فیزیک

دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه

اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ

نوسان‌نگار یا اُسیلوسکوپ (Oscilloscope) :  دستگاهی الکترونیکی برای مشاهده شکل موج سیگنال‌ها (ولتاژ) است.

اسیلوسکوپ یک وسیله اندازه‌گیری است که کارش نمایش دامنه سیگنال‌ها (ولتاژ) بر حسب زمان است. این دستگاه به‌طور گسترده‌ای توسط مهندسان برق، پژوهشگران و تعمیرکاران در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

اسیلوسکوپ‌ می‌تواند بسته به قابلیت‌هایش، دو (یا چند) شکل موج را بر حسب زمان روی صفحه اسیلوسکوپ نمایش دهد. از سوی دیگر، اسیلوسکوپ‌هایی که دست کم دو کانال دارند (چه آنالوگ و چه دیجیتال)، می‌توانند سیگنال اِعمال‌شده به یک کانال را بر حسب سیگنال اعمال‌شده به کانال دیگر نمایش دهند. در واقع با این کار، زمان در نمایش دو سیگنال حذف می‌شود. به نتیجه این کار، منحنی‌های لیساژو (Lissajous patterns) می‌گویند.


فانکشن ژنراتور

فانکشن ژنراتور و سیگنال ژنراتور

ژنراتور هایی که در رنج فرکانسی 1 مگاهرتز (AF ) شکل موج های مختلفی از جمله سینوسی، مربعی، دندان اره ای و مثلثی ایجاد می کنند فانکشن ژنراتور،  نام دارند.

دستگاهی که قادر به تولید سیگنال ها یا امواج الکترونیکی با مقدار دامنه ( ولتاژ ) و فرکانس مورد نظر ما می باشد و برای وارد کردن به مدار و دیگر کارها آن را به خروجی می فرستد سیگنال ژنراتور نامیده می شود.


منبع تغذیه

منبع تغذیه

منبع تغذیه، دستگاهی برای تأمین انرژی الکتریکی برای یک یا چند بارِ مصرفی است. به عبارت دقیق‌تر، وظیفه منبع تغذیه، دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی (برقی، مکانیکی، شیمیایی، خورشیدی) و تبدیل آن به ولتاژ، جریان و فرکانس مناسب برای تغذیۀ بار مصرفی است. یک منبع تغذیۀ تنظیم‌شده (Regulated) ، می‌تواند ولتاژ یا جریان خروجی خود را تا حد معینی تقریباً ثابت نگه دارد.

منبع تغذیه ممکن است یک دستگاه مجزا یا همراه با بار باشد. معمولاً ویژگی‌های منبع تغذیه عبارتند از:

مقدار ولتاژ و جریانی که می‌تواند برای بار خود تأمین کند.

میزان پایداری ولتاژ یا جریان خروجی در شرایط بار مختلف.

مدتی که می‌تواند انرژی را بدون سوخت‌گیری یا شارژ تأمین کند.

دانلود محتوای مربوط به این آزمایشگاه

  • مقررات آزمایشگاه
  • نمونه صفحه اول گزارش
  • دستور کار ها
  • آزمایش ها