گروه توسعه کارآفرینی - ent- دانشکده کار آفرینی
مدیر گروه توسعه کارآفرینی
زهرا آراستی مرتبه علمی: دانشیار شماره تماس: 61119227 پست الکترونیکی: arasti@ut.ac.ir |
صفحات مرتبط
گروه توسعه کارآفرینی
امروزه گرایش گسترده ای در کشورهای مختلف جهان به آموزش کارآفرینی ایجاد شده و دولتها را بر آن داشته تا با طراحی سیاستهای کارآمد و مؤثر، رشد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه را هدفگذاری کنند و از این طریق بخشی از چالشهای کشور را نظیر بیکاری بالا، رشد اقتصادی پایین، رشد بهرهوری نازل، توزیع نامتعادل درآمدها و تورم بالا را حل کنند. در این فرآیند، تربیت مربی کارآفرینی برای ارائه آموزش و مشاوره تخصصی به کسب وکارهای کارآفرینانه، زمینهساز رشد و توسعه برای دستیابی به جامعه کارآفرینانه است.
گروه توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران فعالیت خود را از بدو تأسیس دانشکده آغاز کرده است. هدف گروه توسعه، تربیت سرمایه انسانی برای تأثیرگذاری در کشور با محوریت رشد و توسعه فعالیتهای کارآفرینی در بخشهای مختلف است. ارتقای روحیه کارآفرینانه در حوزههای مختلف آموزشی و پژوهشی و توسعه فعالیتهای کارآفرینی همراه با تلفیق نظریه و عمل در فهم و تفکر کارآفرینانه، بخشی از رویکردهای این گروه آموزشی را تشکیل میدهد. توسعه روح و کنش کارآفرینانه در قالب تربیت سرمایه انسانی برای تأمین اعضای هیأت علمی موردنیاز دانشگاهها و تأمین سرمایه انسانی متخصص برای امور تدریس، پژوهش، مشاوره و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی برای ارائه خدمات به بخش خصوصی, بخش دولتی، بخش عمومی و بخش خدمات عامالمنفعه شکل می گیرد.
گروه توسعه کارآفرینی از سال 1386 آموزش کارآفرینی را در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد در سه گرایش توسعه، بخش عمومی و آموزش و ترویج عرضه میکند. علاوه بر آن، از سال 1390 آموزش کارآفرینی در دوره تحصیلی دکتری نیز ارائه میشود. در حال حاضر گروه توسعه در دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری در گرایش توسعه دانشجو میپذیرد و در چارچوب بازنگری رشتهها و گرایشها، گرایشهای این گروه به دو رشته در هر دو دوره کارشناسی ارشد و دکتری به شرح زیر اصلاحشده است که در آینده نزدیک دانشجو پذیرفته خواهد شد:
· سیاستگذاری توسعه کارآفرینی با دو گرایش سیاستگذاری بخش عمومی و سیاستگذاری صنعتی
· تربیت مربی کسبوکار با دو گرایش تربیت مربی کسبوکار نوپا و تربیت مربی توسعه کسبوکار
مشخصات دوره کارشناسی ارشد
طول دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره کارشناسی ارشد این رشتهها طبق آیین نامه های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. طول دوره کارشناسی ارشد 2 سال معادل 4 نیمسال منظور شده است. شایان ذکر است این دوره در چارچوب نظام آموزشیترمی- واحدی اجرا میشود.
شرایط پذیرش دانشجو
· داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی موردقبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشتههای مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی و علوم اجتماعی
· عدم اشتغال به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی دیگر
· قبولی در آزمون کتبی سازمان سنجش آموزش کشور
مشخصات دوره دکتری
طول دوره و شکل نظام
ضوابط آموزشی دوره و دکتری این رشتهها طبق آیین نامه های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. طول دوره دکتری 4 سال معادل 8 نیمسال تحصیلی که 4 نیمسال آن برای آموزش و آزمون جامع و 4 نیمسال برای گذراندن رساله منظور شده است. شایانذکر است این دوره در چارچوب نظام آموزشیترمی- واحدی اجرا میشود.
شرایط پذیرش دانشجو
· داشتن حداقل گواهینامه کارشناسی ارشد مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشتههای مدیریت، اقتصاد، جامعهشناسی و علوم اجتماعی
· عدم اشتغال به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی دیگر
· قبولی در آزمون کتبی سازمان سنجش
· قبولی در مصاحبه و آزمون تخصصی دانشکده
معرفی رشته سیاستگذاری توسعه کارآفرینی
سیاستگذاری توسعه کارآفرینی بر رویکرد انتقال از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان از طریق توسعه فعالیتهای کارآفرینی استوار است. این رویکرد درصدد است با طراحی سیاستهای کارآمد و مؤثر، از ظرفیتهای و فرصتهای ملی و بینالمللی برای دستیابی به توسعه پایدار، استفاده حداکثری کند. در همین راستا، هدف این رشته تربیت کارشناس و طراح سیاستهای توسعه کارآفرینی با رویکرد دستیابی به توسعه پایدار کشور است. دانشآموختگان این رشته قادرند در سطوح مختلف بخش، کلان، منطقه، ملی و بینالمللی به طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی سیاستهای توسعه کارآفرینی بپردازند و تدابیر مؤثری در قالب سیاستگذاری توسعه کارآفرینی باهدف دستیابی به جامعه کارآفرینانه اتخاذ نمایند. در همین چارچوب، سیاستهایی طراحی خواهد شد که به توسعه کسبوکارهای کارآفرینانه در سطوح ملی و منطقهای منجر خواهد شد و طی آن از ظرفیتهای عظیم بالفعل و بالقوه کشور در جهت ارتقای تولید و توزیع درآمد بهره برداری خواهد شد.
در حوزه سیاستگذاری، دستیابی به تعمیق تفکری پارادایمی و سیستمی مطمح نظر است. ارتقای آگاهی دانشآموختگان این رشته در خصوص مبانی فلسفی و مبانی زمینهای کشور در تولید و بهکارگیری نظریه ها، یکی از رویکردهای حاکم بر این رشته را تشکیل میدهد و طی آن، شناخت و ترکیب سیاستهای آموزشی، سیاستهای نوآوری، سیاستهای مالی، سیاستهای نهادی و سیاستهای توسعه فرصت بهعنوان هسته اصلی آن، حاصل میشود. همگرایی و ترکیب این سیاستها با سایر سیاستهای کلان، بخشی از اهداف آموزشی این دوره را تشکیل میدهد. انتظار میرود دانشآموختگان این رشته با توجه به حوزههای تخصصی سیاستگذاری در محورهای فوق، قادر باشند در آینده شغلی خود با طی فرآیند منطقی سیاستگذاری بهصورت حرفهای، تخصص پیدا کنند و در دنیای واقعی برحسب مبانی، اصول و نظریههای سیاستگذاری که طی این دوره آموزش میبینند، در نظام سیاستگذاری، پژوهشی و آموزشی کشور؛ به فعالیت بپردازند.
شایانذکر است دانشآموختگان این رشته برحسب علاقه ای که دارند قادر خواهند بود دریکی از دو حوزه گرایش این رشته تخصص کسب کنند. این دو گرایش عبارتاند از: سیاستگذاری توسعه کارآفرینی با گرایش سیاستگذاری بخش عمومی و همچنین سیاستگذاری توسعه کارآفرینی با گرایش سیاستگذاری صنعتی.
معرفی رشته تربیت مربی کسبوکار
رویکرد این رشته، پرورش افراد با توانمندیهای مربیگری و مشاوره در ایجاد کسبوکارهای نوپا و توسعه کسبوکارها است. مربی کسبوکار به افرادی گفته میشود که از توانمندیهای لازم برای برقراری ارتباط با علاقه مندان به ایجاد کسبوکارهای نوپا و یا مالکان و مدیران کسبوکارهای متداول برخوردار هستند و از طریق روابط اثربخش خود با آنها، تلاش میکنند مهارتهای لازم را برای ایجاد و یا توسعه کسبوکارها در آنها تقویت کنند.
هدف اصلی این دوره گرایش پرورش شایستگیهای لازم در افراد علاقهمند به مشاوره و مربیگری در کسبوکارهای نوپا و یا کسب وکارهای بزرگ است و طی آن شایستگیهای شناسایی و حل مسئله، ارائه مشاوره معطوف به حل مسئله، کمک به تغییر رفتارها و توسعه مهارتها در مدیران و مالکان کسبوکارهای نوپا و موجود بزرگ توسعه پیدا میکند.
محورها و برنامه های پژوهشی اعضای هیأت علمی - گروه توسعه کارآفرینی