《نشست علمی آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه‌های خارجی》با سخنرانی دکتر بهمن اکبری، رایزن فرهنگی سابق ایران در سلطنت عمان، در دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، این جلسه با هدف ایجاد زمینه‌های بیشتر ارتباطی با شناخت فرصت‌های شغلی، تحصیلی، پژوهشی و تعاملی جهت همکاری و حضور پررنگ‌تر اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در فضای علمی کشور عمان برگزار شد.

در ابتدا دکتر اکبری تعامل با کشور عمان را در قالب شورای همکاری های خلیج فارس که متشکل از کشورهای 1+5 هستند؛ تشریح کردند و با اشاره به نقش مهم "عربستان سعودی" در این تعامل مسیر ارتباط صحیح با 5 کشور دیگر را از طریق این کشور دانستند. ایشان سپس با تبیین جغرافیای کشور عمان، "ائتلاف سازی" را در منطقه خلیج فارس عنصری مهم در راستای رسیدن به اهداف "دیپلماسی علمی" با این کشورها و عمان دانستند.

 

 

دکتر اکبری همچنین با تبیین راهبرد "تسامح" و "همزیستی مسالمت آمیز"(التعایش السلمی)، شخصیت و منش سلطان قابوس را به عنوان یکی از مهمترین منابع مشروعیت بخش این مسئله در سلطنت عمان معرفی کردند. ایشان با بیان اینکه عمانی های اصیل(جمعیت مواطن عمان) حدود دو و نیم میلیون نفر و جمعیت مقیمان(غیر مواطنین) حدود دو میلیون می باشد، از این رو؛ عمان را به عنوان کشوری آزاد برای همه اقوام اعم از مسلمان و غیرمسلمان و بدون هیچ محدودیتی برای زبان و فرهنگ های متنوع دانستند.

در ادامه این جلسه رایزن فرهنگی سابق کشور عمان با اشاره به نقش "دیپلماسی علمی" در ارتقا سطح علمی دانشگاه ها افزود: در دانشگاه‌های این کشور، دانش و علم آموزی، معطوف به عمل است و صرفا دانش برای دانش نیست؛ بلکه اگر به عمل و مهارتی نیاز باشد، افراد بنابه ضرورت به فراگیری علم اقدام می کنند.  وی تحصیل عمانی ها در دانشگاه‌های این کشور رایگان دانست و رعایت استاندارهای تحصیلی و علمی در مقیاس جهانی در این دانشگاه‌ها را همراه با جدیت و سختگیری زیاد برشمرد.

ایشان در خصوص رشته های الاهیات در دانشگاه های عمان آنها را در دانشکده علوم دینی (کلیة الشریعة) و زیر نظر وزارت اوقاف آن کشور معرفی کرد و دانشکده دیگری را که ویژه "تربیت قضات" معرفی نمود که زیر نظر شیخ احمد الخلیلی مفتی رسمی و برجسته عمان است؛ وی برای عموم جامعه عمان فردی قابل احترام است.

آقای دکتر اکبری در پایان جلسه به سوالات دانشجویان علاقمند در حوزه های کسب و کار در عمان، فرصت های تحصیلی برای رشته های علوم قرآن و حدیث و... پاسخ دادند و انجام "مطالعات تطبیقی" در حوزه های علوم دینی و نیز انتشار مقالات علمی از طریق دانشگاه های عمان را برای ادامه تعامل با دانشگاه های این کشور؛ امری مثبت ارزیابی کردند

ایشان پس از اعلام آمادگی جهت ارتباط بیشتر با بخش بین‌الملل دانشکده و "انجمن علمی میان‌رشته‌ای الاهیات فرامرزی دانشگاه تهران" در خصوص زمینه‌های تعاملات علمی؛ به موضوعاتی همچون انجام اردوهای دانشجویی دو کشور، اشاره و قول همکاری و مساعدت دادند.

 

                                                        روابط عمومی و بین الملل دانشکده الهیات