جلسه برنامه ریزی مشترک دانشکده الهیات با مرکز اسلامی هامبورگ

 

زمان: یکشنبه 27 اسفند 1402

 

حاضرین مجازی مرکز اسلامی هامبورگ:

جناب آقای دکتر محمد هادی مفتح- رئیس مرکز اسلامی هامبورگ

سرکار خانم دکتر غروی- مدیر آکادمی مرکز اسلامی هامبورگ

 

حاضرین مجازی دانشگاه تهران:

جناب آقای دکتر محمود واعظی- رئیس دانشکده الهیات

جناب آقای دکتر سعید نظری توکلی- مشاور امور بین الملل دانشکده الهیات

سرکار خانم دکتر شادی نفیسی- معاون آموزشی دانشکده الهیات

سرکار خانم  فرحناز ابراهیمی- کارشناس بین الملل دانشکده الهیات

 

شرح خلاصه جلسه:

این جلسه با هدف بررسی ظرفیتهای موجود برای ایجاد همکاریهای متقابل بین دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مرکز اسلامی هامبورگ تشکیل شد و اعضای حاضر به شرح ذیل به بیان نظرات خود پرداختند:

دکتر مفتح:

بسیار علاقمند به برگزاری دوره های مشترک هستیم. ولی برگزاری دوره از طریق حضوری بهتر و با کیفیت تر است. از طریق مجازی می شود کار کرد ولی کم بازده تر می باشد.

باید هم آرمان گرا باشیم و هم واقع گرا. اگر با توجه به واقعیت جلو برویم، امکان حضور اساتید در برگزاری دوره ها با توجه به اغتشاشات سال گذشته و جنبش زن، زندگی، آزادی و سختگیری سفارت آلمان در صدور ویزا وجود ندارد. لذا باید دوره ها به صورت ترکیبی برگزار شوند.

دکتر غروی:

آکادمی مرکز اسلامی تعداد 5 مدرسه تابستانه و زمستانه طی دو سال گذشته برگزار کرده است.

در حوزه قرآن پژوهی هم مدرسه برگزار کرده ایم.

مخاطبان دوره ها اغلب طلاب و دانشجویان علاقمند از ملیتهای مختلف می باشند.

مدرسه تابستانه با موضوع فلسفه در ماه می برگزار خواهد شد که قرار است با دانشکده الهیات در این خصوص همکاری شود.

 با سه دانشگاه مطرح آلمان کنفرانس بین المللی برگزار کرده ایم و سه کتاب از خلاصه مقالات چاپ کرده ایم.

با هفت دانشگاهی که در آلمان فقط به صورت تخصصی علوم اسلامی دارند، ارتباط گرفتیم و به سرفصلها و واحدهای آنها دسترسی پیدا کردیم. بر مبنای آنها ما از دو سال پیش درسنامه نویسی را شروع کردیم. اساتید آنها  اغلب از مستشرقین و یا اهل سنت هستند. لذا جای تدریس یکی از  منابع شیعی خالی بود. ولی چون ممکن بود مورد استقبال قرار نگیرد، لذا فقط رویکرد منابع شیعی را به صورت طرح در اختیار آنها قرار دادیم ولی این کار هنوز میوه نداده و در دراز مدت جواب خواهد داد. در این خصوص مشکل ترجمه منابع به زبان آلمانی به صورت تخصصی را داریم.

 دوره های مجازی دانشکده الهیات بسیار موفق است. فقط نگرانی ما از اینترنت ناپایدار در ایران است. متاسفانه بعضی اساتید ما در ایران  هم فن ارائه مطالب را به صورت مجازی ندارند.

دکتر نظری توکلی:

در خصوص مدرسه تابستانه فلسفه خانم غروی برنامه را ارسال فرمایند تا ما در دانشکده الهیات بتوانیم با توجه به سطح برنامه و مخاطبان آن، برنامه ریزی کنیم.

طرحی برای راه اندازی دوره ارشد علوم قرآن و حدیث برای تعداد 15-10 نفر برای مهر سال آینده آماده خواهیم کرد. ما در دانشکده الهیات مجری دوره خواهیم بود. مخاطبان هم از سوی مرکز اسلامی هامبورگ خواهند بود.

در آینده نزدیک  هم می توانیم روی ایجاد نمایندگی حوزه الهیات در مرکز اسلامی هامبورگ تمرکز کنیم که نیاز به مکاتبه آن مرکز با دانشگاه تهران دارد.

 

دکتر واعظی:

رئیس دانشگاه و معاون بین الملل دانشگاه از همه همکاریهای بین المللی استقبال می نمایند.

 می توان دوره های مشترک را به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار کرد.

برای دانشکده الهیات برگزاری دوره ها در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی امکان دارد.

 تنوع روش و تنوع موضوعات را باید رعایت کرد.

میزان نظم در کلاسهای مجازی بیشتر از کلاسهای حضوری است.

ظرفیتهای دانشکده الهیات برای همکاری بسیار بالاست. موضوعاتی مثل اخلاق حرفه ای در همه دانشگاههای جهان تدریس نمی شود ولی ما در دانشکده الهیات دوره دکترای این رشته را برگزار می کنیم. تاریخ علم همه جا تدریس نمی شود ولی ما دوره دکترای این رشته را داریم. ما انجمن علمی قرآن و عهدین در دانشکده الهیات داریم. دبیرخانه هم افزایی دانشکده های الهیات ایران (هدا) با حضور 19 دانشکده در دانشکده الهیات قرار دارد. لذا باید بتوان از این ظرفیتها استفاده کرد.

ما می توانیم ظرفیتهای دوره های آزاد خودمان را به آکادمی مرکز بدهیم. هر کدام را مناسب دانستید می توانیم مشترک کار کنیم.

دوره کارشناسی ارشد را به صورت مجازی برگزار کنیم به یکی از زبانهای فارسی، انگلیسی یا عربی. ثبت نام، پیگیری استاد، دروس، با دانشکده الهیات و تبلیغات و اطلاع رسانی و جذب مخاطب کار مرکز اسلامی هامبورگ.