چهارمین جلسه روسای دانشکده های الهیات دانشگاههای سراسر کشور در روز چهارشنبه 29 خرداد به میزبانی دانشگاه قم برگزار شد.

دکتر محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران و رئیس دبیرخانه هم افزایی دانشکده های الهیات ایران (هدا) هم که به همراه دکتر محمود شیخ، دبیر دبیرخانه در این اجلاس شرکت کرده بودند، طی سخنانی بیان داشتند الهیات ظرفیت بسیار بالایی در رفع نیازهای جامعه دارد. ایشان همچنین عنوان کردند تمام مشاغل کشور، نیازمند به اساتید، دانشجویان و به‌طورکلی رشته الهیات هستند و الهیات ظرفیت‌های بسیار زیادی در رفع نیازهای جامعه و کشور دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود؛ اما متأسفانه ما آن‌گونه که باید در این مسئله اقدام نکرده‌ایم.

 دکتر واعظی در بخشی دیگر از سخنرانی خود عنوان کرد: هدف مشترکی که علی‌رغم همه گرفتاری‌ها و مشغله‌ها ما را دور هم جمع می‌کند، دست‌یابی به تجربه‌های یکدیگر است. قرآن بنیان شدن علوم انسانی باید در دستور کار دانشکده‌های الهیات قرار گیرد و بسیار مهم است که آبشخور منابع علوم انسانی ما از غرب فاصله بگیرد و به معارف خودمان باز گردد.

وی افزود: اگر بخواهیم به شرایط امروز بنگریم، خروجی ما در شرایط فعلی دانشجویان خیلی خوب نیست و نسلی بالا می‌آید که در همه ابعاد ما را دچار شگفتی می‌کند. الهیات تاروپود مباحث زندگی را پر کرده و در همه عرصه‌های جامعه وارد می‌شود و همه عرصه‌ها را دربرمی‌گیرد. هیچ مطلبی از الهیات جدا نیست، اگر بخواهیم سراغ تحول در علوم انسانی برویم بیش‌از همیشه نیاز است که به الهیات بها و اهمیت داده شود.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران بیان کرد: امروز دانشجویان ما هم حرف‌های شش قرن قبل را می‌زنند و سوالات و ابهامات زیادی درخصوص زندگی دارند. با شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این معضل بحث شد و ۱۴ صفحه پیشنهاد از طرف آن‌ها به ما ارائه داده شد. تصمیم گرفته شد که با مجموعه نهادهای ذی‌صلاح این مسأله هماهنگی شود و موضوعات در ۱۰ عنوان مستقل ارائه شد که همایش ملی انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی ازجمله‌ی آن‌هاست.

رئیس دبیرخانه هدا اظهار کرد: شاخصه‌های الهیات کاربردی به ۴ بخش تقسیم می‌شود که عبارت است از تلاش برای وضوح بخشیدن به مفاهیم دینی، آزمودن و محک زدن مدعیات الهیاتی است که باید مشخص شود یعنی خصلت آزمون‌پذیری، تحقیق پذیری و تبیین عقاید دینی پس کار الهیات فقط دفاع نیست، بلکه دفاعیات کلامی تنها یک بخش از این علم است نه کل آن.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه‌ها به چهار نسل تقسیم می‌شوند؛ دانشگاه دانش‌محور، پژوهش محور، کارآفرین محور و مهارت محور یا حرفه آموز. دانشگاه‌های کارآفرین و مهارت‌آموز، دانشگاه‌هایی هستند که با شناخت درسته نیاز جامعه، فارغ‌التحصیلان کارآفرین، ماهر و نوآور پرورش می‌دهند.

وی گفت: در جهان کسب‌وکارهای مبتنی بر دین وجود دارد. مجموعه استیک در مالزی مجموعه‌ای است که در مقاطع ارشد و دکترا ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه علوم انسانی دارد و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد. پس از جلساتی با مسئول این مجموعه، همایش بین‌الملل تمدن در دستور کار قرار گرفت. همچنین بنا بر این شد که نشست‌های ماهانه‌ای با این مجموعه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: این مجموعه، مجموعه‌ای رو به جلو‌است که بهترین‌ها را شکار می‌کند، خوب هزینه می‌کند و دسترسی‌های خوبی هم به منابع بین‌المللی دارد؛ لذا استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها می‌تواند ما را در راستای رسیدن به اهداف والا یاری رساند. دوره‌های مهارت افزایی برای دانشجویان دوره‌های بسیار مفیدی است و مطلوب است که به آن توجه شود. دوره‌ای تحت عنوان میانجی‌گری و داوری به جهت اینکه میانجی‌گری در جمهوری اسلامی ایران هنوز ساختار جدیدی ندارد، در دستور کار قرار گرفت و به نتایج مثبتی هم رسید.

دکتر واعظی اضافه کرد: الهیات در آمریکا از بین ۳۸ رشته کلی در در رتبه ۲۸ قرار دارد و در سال ۲۰۲۱، ۷ هزار و ۴۵۹ مدرک دانشگاهی علوم انسانی در این کشور صادر شده است. در ایران نیز تمام مشاغل کشور، نیازمند به اساتید، دانشجویان و به‌طورکلی رشته الهیات هستند و الهیات ظرفیت‌های بسیار زیادی در رفع نیازهای جامعه و کشور دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود؛ اما متأسفانه ما آن‌گونه که باید در این مسئله اقدام نکرده‌ایم.

در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: استمرار و جدیت این جلسات باعث برکت برای مقوله الهیات و در مجموع برای جامعه و انقلاب خواهد شد.رئیس دانشگاه قم گفت: بسیاری از دلهره‌های موجود جامعه در میان جوانان مربوط به معرفت و معنای زندگی و درمان این دلهره کار فیلسوف است، بنابراین فلسفه و کلام باید به سطح سوم یعنی مقبولیت در میان عامه مردم ورود کند و این امر یکی از کارها و ماموریت‌های مهم دانشکده الهیات است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید رضا مودب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم در چهارمین اجلاس سراسری رؤسا و معاونین دانشکده‌های الهیات سراسر کشور عنوان کرد: ۲۲ دانشکده‌ الهیات در کشور فعالیت دارند که به برکت انقلاب شکل گرفته و پیشرفت کرده‌اند.رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان اینکه دانشکده‌های الهیات با ظرفیت بالای ۵۰۰ نفر هیئت علمی، نقش بسیار مهمی در گسترش معارف دینی کشور ایفا می‌کنند، عنوان کرد: سه وظیفه اصلی دانشگاه به فرمایش مقام معظم رهبری، تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم است که از مهم‌ترین دانشکده‌ها در تحقق این اهداف دانشکده‌های الهیات کشور هستند و سنگین‌ترین وظایف معارفی بعد از حوزه‌های علمیه بر دوش آن‌هاست.

 

 در پایان این جلسه نیز حاضرین در جلسه پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت‌به مسائل مطرح‌شده عنوان کردند و همچنین متن نامه‌ای در جهت ثبت حقوقی دبیرخانه هم‌افزایی دانشکده‌های الهیات کشور در وزارت علوم تحقیقات و فناوری به همت دکتر شیخ تنظیم و قرائت شد.