بیست و پنجمین نشست علمی از مجموعه "گفتگو با اندیشمندان برجسته جهان" به همت کمیسیون علمی بنیاد حامیان الهیات و با حضور استاد دانشگاه کلمبیا پرفسور جفری ساکس تحت عنوان فلسفه اقتصاد روز یکشنبه 27 خرداد به زبان انگلیسی در سکوی زوم برگزار شد.

 

در این نشست نادیا مفتونی نویسنده کتاب "اقتصاد فرهنگ و رسانه فاضله فارابی" و "اقتصاد هنر از فارابی تا امروز" با جفری ساکس گفتگویی صد دقیقه ای داشت که علاوه بر مسائل تخصصی فلسفه اقتصاد، در دقایق پایانی به موضوعات روز منطقه و جهان کشیده شد.

 

جفری ساکس یکی از اهداف اساسی دیدگاه های اقتصادی خود را ایجاد صلح جهانی بیان کرد و از مخالفت های خود با سیاست های امریکا و مخالفت اساسی با مداخله گری سخن گفت و تاکید کرد که ایالات متحده به خاطر عملیات تغییر رژیمها بدنام است و یکی از بدنام ترین کارهایش در ایران رخ داد وقتی سیا و ام آی سیکس توطئه کردند و یک نخست وزیر دموکراتیک و منتخب و محبوب و مردمی را که می گفت نفت ایران متعلق به مردم ایران است سرنگون کردند. این تغییر رژیم شهرت یافته ولی احتمالا صد مورد از این عملیات وجود داشته است. من کاملا مخالف این هستم و به هیچ وجه با هیچ گونه مداخله ایالات متحده در کشورهای دیگر موافق نیستم و با حمایت های مالی که نهادهای امریکایی از مداخلات سیاسی در هر کشوری انجام می دهند هرگز موافق نیستم.

 

او همچنین گفت مقصر اصلی در جنگ میان روسیه و اوکراین امریکا بود و معلوم بود که حضور ناتو در مجاورت روسیه باعث تحریک و ایجاد جنگ می شود. وی گفت من معتقدم امریکا فورا می تواند جنگ روسیه و اوکراین را خاتمه دهد اگر بایدن به پوتین بگوید که دیگر نمی خواهد ناتو را در اوکراین بگستراند.

 

وی تاکید کرد که این دیدگاه های او خوشایند رسانه های جریان اصلی ایالات متحده نیست و در آنها منعکس نمی شود و او از رسانه های اجتماعی و راههای دیگر برای انتشار نظرات خود استفاده می کند.

 

نادیا مفتونی گفت شبکه های تلویزیونی اصلی برخی مطالب شما را پخش می کنند و مصاحبه اخیر شما در خصوص حوادث دانشگاه کلمبیا و سایر دانشگاه های امریکا در شبکه های کشور ایران بازتاب داشت و در شبکه افق به فارسی ترجمه و پخش شد.

 

جفری ساکس گفت: من بسیار به دانشجویانمان افتخار می کنم. آنها علیه خشونت های اسرائیل در غزه تظاهرات کردند و برای حقوق مردم فلسطین شعار دادند. آنها بسیار شجاع بوده اند. در همه دانشگاه های ما در سراسر ایالات متحده پلیس با آنها مقابله کرد. دانشجویان ما اعتبار زیادی یافتند و نشان دادند که آگاه هستند و از نظر سیاسی فعال هستند و برای عدالت و صلح شعار می دهند. من فکر می کنم این مساله بی نهایت مهم است و من عمیقا به آنها مفتخرم.